#24

Imorse när jag vaknade så var det frost på gräsmatten - det är det närmaste snön vi har kommit. Det var fint! Sen blev det dock sol och varmt på dagen men ändå. Det kanske betyder att vi får lite snö snart. Idag vaknade K runt 10, hon börjar bli förkyld för hon vaknade 5 gånger i natt så den här natten har mina värdföräldrar fått känna på hur det känns att ha småbarn på riktigt.  Jag sov dock gott hela natten.

Jobbade iallafall som vanligt, K har varit väldigt trött så hon har sovit mycket under dagen. När S sen kom hem hade han ett stort grönt paket med sig in. Som hade kommit med posten, ett stort grönt kuvert brukar betyda paket från Sverige och mycket riktigt. Jag blev hur glad som helst, det var massa svenskt godis, en svensk skvallertidning, vecko revyn och två små parfymer som luktar hur gott som helst. Det gjorde hela min dag - kanske till och med vecka. Tack tack tack tack underbara Anette.

Efter jobbet åkte jag och tränade och träffade en annan aupair som tydligen bor väldigt nära mig. Vi ska nog ta och ses någon dag. Hon verkar chill. Resten av veckan ska jag träna zumba, åka till mallet med Micha och Sami, gå ut på krogen med Micha, åka på svensk julmarknad i D.C med alla mina svenska kompisar.

Jag borde verkligen försöka ta mer kort, men jag glömmer alltid kameran hemma när jag gör något.


Här är delar av mitt gym iallafall - det är dock nästan 6000 kvm så allt syns inte.

#23

Nu är jag hemma i Annapolis igen. Har haft en väldigt trevlig thanksgiving med min värdfamilj och min värdmammas familj. Vi åkte härifrån vid 9 på torsdagsmorgon och stannade bara för en kort lunch innan vi kom fram. A's familj är väldigt trevlig och lättsamma, vi satt bara och pratade och hade trevligt i början innan det var dags för den stora thanksgiving middagen. Det var såååå mycket mat! Och det var gott! Jag smakade inte pumpapajen dock, var för mätt vid efterrätten -- dessutom så såg den äcklig ut. Vi drack även en hel del sangria och sånt trevligt så vid 10 var vi alla så trötta att det blev en tidig kväll.

Fredag vaknade vi runt halv 10 och åt frukost. Varje fredag efter thanksgiving är det Black Friday här i Usa. Det är galet. Alla butiker öppnar mellan midnatt och 5am och folk är HELT galna. Det är rea i alla butiker och rean är som stört under natten så folk är ute och shoppar hela natten och många säkert hela dagen efter med. Vi åkte inte till mallet förren vid 11, jag köpte dock inget - det var väldigt utplockat. Dom hade en tid hos en fotograf senare på dagen och bilderna på K är seriöst dom sötaste någonsin. Dom hade massa roliga bakgrunder och andra saker att ha på bilderna. Efter det blev det middag på en restaurang med min värdfamilj (minus bebisen som var hemma), A's bror och hans flickvän och två kompisar till min värdfamilj. Jag åt världens godaste pizza som dom kallade för "European style", vet inte vad som var europeiskt med den men iallafall. Det blev även en hel del drinkar, jag smakade bland annat Peach Cosmo och Pom Cosmo, dom var väldigt goda. Efter middagen åkte jag och A's bror + flickvän till en annan bar och drack världens godaste öl (fast det smakade inte alls öl, man fick välja bland massa frukter och det var galet gott!.) Vi stannade där ganska länge och träffade många av deras vänner.

Lördag chillade vi mest och A och S var på hockey. Jag skulle egentligen följa med och gå runt i Pittsburgh men det var kasst väder med massa snö så jag stannade hemma i huset framför elden och såg TV med resten av familjen hela dagen. Sen blev det middag och hemfärd runt 9 på kvällen.

Ikväll är det dags för aupair möte igen och sen ska jag, Sami och Micha fika för vi har inte träffats på hur länge som helst eftersom vi alla varit bortresta! Ska bli superkul!

#22

Nu är snart den här veckan slut också, jobbar kortvecka den här veckan pga thanksgiving. Så efter imorgon är det helg. Dagarna flyter på som vanligt. K växer en massa och lär sig nya saker varje dag. Det är väldigt roligt att se. Idag jobbade jag till 5 och sen åkte jag till gymmet och dom spelade 15 Michael Jackson låtar i rad på väldigt hög volym -- det tackar vi för! Gjorde träningen väldigt kul och jag var där i nästan 2 timmar.

Imorgon slutar A runt halv 2 så då ska jag också åka och träna och sen måste jag packa. På torsdag morgon åker vi som sagt till Pittsburgh, på fredag vet jag inte vad vi ska göra men på lördag ska jag åka in med mina värdföräldrar till Pittsburgh (vi ska bo lite utanför, hos min värdmammas familj) och checka in den staden för mig själv medans A och S ska på hockey.

Pittsburgh.

Hold my hand.

 

PS: Det är 17 grader här klockan 21:00. Underbart!


#21

Yay, jag har bokat min resa hem till Sverige i mars! Blir hemma från 12 mars till 20 mars.
Flyger dock en dryg väg, måste först till Chicago (som ligger mycket längre bort än Annapolis!) och sen flyga därifrån till Sverige. Så oöndigt. Men det blev iallafall ett flyg som går över natten, så jag landar i Sverige på söndag morgon. Det är rätt skönt, då kan man sova hela flygresan! Fast hur blir det med tidsskillnaden? Haha, vi får väll se.

Sen bokade Therese sin flygbiljett hit också. Vi kommer att åka samma flyg tillsammans från Sverige. Det blir kanon!


#20

Igår vaknade jag runt 11 och gick ner för att äta lunch, köttbullar och potatismos blev det - mums! Sen blev det ett välbehövligt träningspass på 1½ timme. Vid halv 8 åkte jag till mallet för att träffa Elodie, Julia och Sandra. Vi åt middag på noodels, jag åt någon pasta med svampsås och det var hur gott som helst. Sen gick vi till bion där det var HUR lång kö som helst. Vi var där en timme innan och det var säkert 200 pers innan oss. Lagomt kul. Men vi kom in tillslut. Filmen var bra, även om jag var lite för trött för att koncentrera mig. Jag tycker däremot att dom första filmerna är så mycket bättre. Jag älskar 1,2,3 och 4:e filmen när dom är på Hogwarts, det känns mer som Harry Potter för mig. Men som sagt, den var ändå rätt bra. Det som skiljde sig mycket från dom andra filmerna tycker jag är att den här hade sjukt mycket humor i sig. Något jag inte förstår med folk är varför man klappar händerna på bion? Dom gjorde det innan filmen började, under filmens gång och sen när filmen slutade. Udda betende, men rätt stämningsfullt.


Julia och Elodie


Elodie och Sandra

Kom hem från bion runt halv 2 på natten och sen klev jag upp 8 imorse. Lite halvtrött sådär. Runt 10 skjussade min värdmamma mig till tunnelbanan och jag åkte in till DC för att träffa, Nathalie, Sara och Maja. Vi gick först och tittade på vita huset och monumentet och åkte sedan vidare mot Pentagon. Där råkade vi ta kort och blev tillsagda av en arg vakt. Sedan begav vi oss till ett enormt shoppingcenter (Pentagon City) och var där i över 3 timmar. Vi shoppade och åt frozen yoghurt. Det är något som verkligen borde finnas i Sverige, det smakar precis som glass men är inget socker och inget fett i. Och så får man välja färsk frukt ovan på om man vill, mycket smarrigt! Sen blev det tunnelbanan tillbaka och där hämtade min värdmamma mig. Vi har besök av min värdpappas mamma och bror den här helgen så vi har ätit middag och efterätt tillsammans och sen kollade vi på Titanic.

Mycket lyckad helg!


VITA HUSET!






Maja, Sara och jag




Nathalie, Maja och Sara


Frozen Yoghurt!

#19

Tänkte bara säga att jag har lagt upp lite bilder och sånt på den andra bloggen för er som är inbjudna dit :)
elinwallstrom.webblogg.se

Helg nu!
Harry Potter imorgon.

#18

Nu är snart den här veckan över. Det ska bli skönt, för jag har jobbat rätt långa dagar nu när S är bortrest. Eftersom jag jobbat långa dagar är jag helt ledig på fredag och såklart även helgen. Väldigt skönt! Igår natt vaknade jag runt 1 och det var seriöst det värsta ovädret jag någonsin varit med om. Det var en enorm storm och det regnade hur mycket som helst. Vi var alla vakna och min värdmamma trodde att det var en tornado eller nått. Men sen efter ca 1 timme så slutade det helt plötsligt och vi alla kunde somna om igen. Det var en tornado i Baltimore (som ligger 20 min härifrån) men här i Annapolis så var det bara en enorm storm. Hoppas verkligen inte det händer igen -- det var obehagligt!

På lördag ska jag träffa Maja inne i Washington och vi ska kolla på alla turistgrejer och kanske shoppa lite och sen äta middag. Det blir kul att se vita huset och sånt! :D

Idag har jag längtat till Holmsund lite grann. Jag saknar riktiga små saker vilket är konstigt, men jag antar att det är väll det man saknar och som man inte riktigt insåg att man skulle sakna när man åkte. Typ som att sitta i soffan och prata med mamma och pappa eller äta middag med dom och prata om allt möjligt i flera timmar, gå på stan och göra absolut ingenting, kunna åka och hälsa på Lars, Sara, Per, Sandra, Nora och Isa när man ville, veta vart allt är utan GPS och att alltid ha någon i närheten som man kan prata med -- på svenska!
Men det är nog helt normalt att känna så ibland, jag är fortfarande så glad att jag tog det här beslutet och jag känner redan att jag har vuxit som person och vågar mycket mer än jag gjorde förut. Dessutom så har jag det jättebra! :) Och om lite drygt 3 månader åker jag till Sverige för att gå på min brors bröllop och sen kommer Therese hit i 2 veckor och sen kommer mamma och pappa, och Anette!

1 månad här idag. Bara 11 kvar.

#17

Sami kom förbi och åt lunch idag! Mycket trevligt :)

(PS: La till några saker på plus och minus listan!)

#16

Haha, jag läste i Majas blogg en liten förklaring av amerikanska trafikregler och tycker att det stämmer hur bra som helst!

"Vägmärkena och reglerna är precis samma sak som i Sverige bara att vilket retard som helst skulle förstå skyltarna, eftersom det är massa text på varje skylt som klart och tydligt talar om vad som gäller. Och att man får svänga höger även fast det är rött, och köra som en galning, i vilken av de fyra filerna spelar ingen roll, bara man tar sig fram snabbast möjligt utan någon som helst respekt för sina medtrafikanter."

Ungefär så fungerar det. Visst har jag nämnt att amerikanare inte kan köra bil? Vilket är ganska konstigt med tanke på att dom kör bil vart dom än ska...

Jag åkte aldrig till DC i söndags utan tog en lång sovmorgon och sedan åkte jag och min värdmamma till en stad som ligger utanför Annapolis och shoppade lite. Eller hon shoppade barnkläder och jag följde bara med. Sen åt jag chicken ala cream för min värdmamma var inte hungrig (dom har konstiga matvanor..) och sen såg vi på Sex and the City 2 innan det var dags att lägga sig. Idag jobb som vanligt fast lite längre eftersom min värdpappa är i Kalifornien hela den här veckan så har jag lovat att jobba lite mer :) Sen blev det gymmet! Nu är det snart middag.

Iallafall, idag har jag varit i USA i 4 veckor och tänkte att det är dags att göra en liten plus och minus lista eftersom jag är lite uttråkad.

PLUS MED USA:
- Tempot
- Det går alltid att få tag på det du behöver, även om det är mitt i natten.
- Bilarna!
- Nya grymma vänner och en superbra värdfamilj
- Du behöver aldrig kliva ur bilen - allt är drive thru (Banker, apotek, restauranger, uttagningsautomater m.m)
- Amerikanare är sjukt trevliga och hjälpsamma
- Lyxig mat varje dag (höhö bra eller dåligt?)
- Vädret
- Städerna
- Storleken på allt
- Shoppingen

MINUS MED USA:
-
Min underbara familj och vänner är inte här
- Maten (igen, för jag saknar äkta svensk mat!)
- Reklamen på TV
- Ingen snö! (jag saknar snön, fast den kanske kommer hit så småningom!)

Nu kommer jag inte på något mer.






#15

Igår jobbade jag som vanligt och sen lånade jag bilen, körde för första gången helt ensam. Det var lite halvläskigt men kul! Åkte till Micha och vi gjorde hemmagjord pizza med hennes värdbarn. Sen åkte vi till Downtown och träffade Josh och James och satt utanför ett cafe och pratade till 1 på natten. Det var väldigt trevligt, skönt att kunna sitta ute och dricka kaffe i mitten på november.

Idag vaknade jag runt halv 10 och duschade och åt frukost innan Micha hämtade upp mig och vi åkte till collage för att hämta hennes värdbarn och sen släppte hon av mig på mallet för hon skulle hem och duscha. Jag shoppade en kofta och ett linne på Forever 21, ett par skor på Payless (12 cm klackar för 200 spänn!) och underkläder på Victoria Secret. Nu har jag shoppningförbud tills att vi åker till New York den 10 december. Jag ska inte handla nått alls!
Vid halv 1 kom Micha tillbaka och vi träffade Sami, Josh och James för att gå på bio. Vi såg Unstoppable, den var faktiskt bra. Sen blev det en tur till Bestbuy, Safeway och sist Dollar Tree. Ikväll blir det bara middag med värdfamiljen och sen ska jag se Gossip Girl tills jag somnar.

Vi får se om jag åker till Washington DC imorgon, men det är inte bestämt än.


Utanför huset


Öhm, jag fick för mig att ta en bild när vi var vid ett Collage.


Micha och Sami solar utanför mallet (Westfield Annapolis heter det)

#14

Igår jobbade jag som vanligt, K har börjat vakna klockan 9 (stackar mig, eller hur?) så klev upp runt halv 9 och åt frukost. S kom hem vid 5 och jag åkte på gymmet, vi skulle ju egentligen på Zumba men det blev inget av för Lissy var tvungen att jobba på kvällen med. Gymmade iallafall drygt 1 timme och åkte sedan hem och vi åt grillat kött, bakad potatis och sparris - mums!

Idag har jag ju som sagt varit ledig. Det är Veterans Day här så alla är typ lediga och mina värdföräldrar är så snälla att jag också fick vara ledig. Ingen av mina kompisar var lediga men ändå. Jag vaknade runt 11 och gjorde sedan svenska köttbullar som jag åt till lunch. Sen åkte vi till CVS för att ta två sprutor - en mot influensa och en mot tetanus. I Sverige är det ju bara gamla som årligen tar influensa vaccin men här gör tydligen alla det. De flesta iallafall. Sen åkte vi till mallet och jag bestämde mig för att gå runt själv där för att slippa gå i massa barnkläds butiker. Det var kul! Lärde mig nästan att hitta där, fast jag letade efter en butik som heter Payless (as billiga skor!) men hittade den inte. Köpte iallafall en vinterjacka på Garage. Äntligen har jag en annan jacka än min regnjacka. Hittade även en grymt snygg skinnjacka där men den fanns bara i storlek XS så det blev inget av. Hoppas verkligen att dom får in fler storlekar nästa vecka. Vid halv 6 åkte vi från mallet eftersom jag skulle på Hip Hop fit men trafiken var helt galen och vi blev stående i bilkö hur länge som helst. Däremot så var ledaren också försenad så det gick bra ändå. Men jag önskar att vi inte hade gått på den där kursen. Det sög. Helt värdelöst. Jag och Lissy skrattade i stort sett genom hela passen för att det var så patetiskt. Ledaren, en 45 årig kvinna dansade som en hora och trodde att hon var 18 eller nått.

Nu ligger jag i sängen, klockan är över 11 och jag jobbar imorgon så borde gå och lägga mig. Snart är det helg igen! Löning idag btw, härligt!

#13

Veckorna går så sjukt fort! Det är redan tisdag. Jag är ledig hela torsdagen så det är skönt med ett litet break mitt i veckan. Den här veckan har varit som vanligt, K är så galet söt och det är väldigt kul att ta hand om henne på dagarna, vilket är tur! Jag kan tänka mig att det kanske blir långtråkigt efter ett tag men vi får se.

Igår skulle jag gymma, men glömde såklart mitt gymkort hemma så vi åkte och handlade och sen tränade jag i källaren på deras löpband och sånt. Idag åkte jag till gymmet direkt när S kom hem och precis när jag kom in så träffade jag Lissy (som är en aupair som kommer från Tyskland.) där så vi tränade tillsammans, väldigt roligt! Imorgon ska vi gå på Zumba och på torsdag ska vi till mallet och sedan ska vi prova Hop hop fit, haha det kommer bli en fin syn.

Hoppas allt är bra hemma i Sverige. Det skulle ju inte skada om ni kunde kommentera lite mer :D Så jag får nått att läsa. Jag saknar er!


#12

Igår gjorde jag inte så mycket alls, chillade mest på dagen och sen åkte vi till mallet och kollade lite innan vi åkte hem. Eftersom jag inte skulle göra något speciellt på kvällen så sa jag till mina värdföräldrar att om dom ville åka ut med grannarna och äta så kunde jag vara barnvakt och det ville dom jätte gärna. Dom åkte vid 8 och då kom Sami och Micha och hälsade på och träffade bebisen. Vi satt bara och pratade och kollade lite på film och K var på bra humör och sov även ett tag. När dom åkt så la jag K och hon var grymt trött och somnade nästan direkt. Sen såg jag på film tills mina värdföräldrar kom hem.

Imorse vaknade jag 11, fast egentligen 12 eftersom vi ställer tillbaka klockan en timme idag istället för när ni i Sverige gjorde det. Marike ringde vid 1 och vi hade pratat om att åka till Ikea och så blev det. Vi träffades vid mallet vid 3 och var 4 stycken som åkte. Det var så kul! Här är bilder!


Här är lite av trafiken, det är rätt svårt att ta kort på. Men 4 filer!


Sami och Marike utanför IKEA.


SWEDEN!




Haha jag gillade den här skylten!


SÅ GOTT! Jag kunde ha ätit hur mycket som helst! :D




Här är lite av det jag köpte. Jag köpte även:
- Mjukt tunnbröd
- Rostad lök
- Brunsås
- Lingonsylt
- Flädersaft
Hm, tror det var allt...GOTT IALLFALL!


Köpte även en väska på Forever 21 när vi kom tillbaka till mallet.


Och igår köpte jag två filmer! Mina fungerar inte här...

#11

Igår jobbade jag som vanligt och K var på sjukt ba humör hela dagen. Det var kul! Dessutom sov hon i mitt knä i två timmar (hon sover verkligen bara länge om man håller i henne!), så jag satt och kollade på OTH i två timmar. Visst har jag ett tufft jobb..? Haha

S kom hem vid 5 och vi åkte och handlade lite saker, jag skulle köpa keso för att ha på mina frukost mackor (hittade svenska Wasa här, yay!) och dom tyckte jag var rolig som ville ha keso på mina mackor. Dom tyckte det var för nyttigt. Sen åkte vi hem, åt kyckling till middag och dom gav mig SATC 2 filmen för att dom tyckte att jag varit så hjälpsam och alltid ställt upp nu när katten varit sjuk - väldigt gulligt av dom!

Imorse vaknade jag typ vid 9, min värdmamma är ledig varannan fredag så hon har varit hemma hela dagen. Jobbade från 10 till halv 2 så hon kunde tvätta och fixa i deras sovrum och så. Sen åkte vi till banken och jag fixade mitt bankkort och efter det åkte vi till mallet där vi åt en sen lunch och efter det shoppade vi. Forever 21 är ett ställe jag borde hålla mig borta i från men seriöst, jag skulle kunna shoppa upp alla mina pengar där. Dom har allt, och lite till! Iallafall så körde jag deras enorma bil idag som jag aldrig kört förut och jag gillade det verkligen! Man har sån sjukt bra syn när man sitter så långt upp. Det är lite läskigt att parkera och så med den eftersom den är så stor men det gick faktiskt riktigt bra och jag börjar känna mig bekväm med att köra. Det som jag tycker är svårast är att veta vilket körfält man ska ligga i eftersom jag inte riktigt hittar här än. För man måste verkligen planera vart man ska så man ligger i rätt körfält för trafiken är som sagt galen och man kan inte byta körfält lika lätt som i Sverige.

Vi kom hem från mallet vid typ 8 och lagade middag. Grillat kött blev det! Nu ska jag ta och se en film, vi skulle egentligen på collagefest idag men både Sami och Micha är sjuka så det blev inget. Därför blir det en lugn hemmakväll imorgon också. Nästa helg blir det party :)


Provar en ny ansiktsserie, hoppas den är bra!


Här är en liten del av restaurang delen i mallet.


Eftersom det är fredag så köpte vi glass, mums!!

#10

I måndags jobbade jag som jag brukar göra under dagarna. A åkte till jobbet vid 7.30 men jag låg säkert i sängen till 8.30 innan jag klev upp och åt frukost och väckte K klockan 10 som vanligt. Efter jobbet tränade jag och sedan hade vi två veckors möte med vår LCC, det gick bara bra. I tisdags jobbade jag också de vanliga tiderna och sedan åkte jag, Sami och Micha till mallet men jag köpte faktiskt ingenting förutom två små vampire diaries saker till Anette. Sen åkte vi till Harbour Center och träffade Mike som vi satt ute och pratade med ett tag.

Idag skulle jag också jobba som vanligt men min värdmamma hade migrän i morse så hon var hemma och klev upp runt 1 och vi satt och såg tv. Det var kul att ha någon att prata med under dagen. Jag brukar oftast prata med ungen eller katterna -- man får inte så mycket svar då. Nu ska jag, Sami och Micha snart åka och träna och sedan ska jag och mina värdföräldrar äta middag, det pratas om grillad kyckling, någon form av potatis och sparris - MUMS!

Imorgon är det också jobb som gäller, fast då ska Sami komma hit och ta med sig lunch så det blir trevligt!

#9

Igår var jag på mitt första aupair möte, det var ganska trist men kul att träffa folk iallafall! Träffade en hel del svenskar och vi är några stycken som ska gå ut nästa helg. (Jag, Micha och Sami ska även på collage party - yeah!) Iallafall vi bara hängde där, snackade och så och sen hämtade S mig strax efter 7 och vi åkte hem igen. Gick sedan på grannfesten och träffade alla grannarna, det var väldigt trevligt! Men det var rätt kallt så jag gick hem strax innan 10 och såg Vampire Diaries.

Imorse vaknade jag inte förren halv 12. Galet skönt! Under dagen har jag bara chillat, skypat med mamma och pappa och med Therese. Vid 4 åkte jag och A till en djuraffär och till en babyaffär för att handla lite saker och sedan handlade vi mat på Safeway på vägen hem, köpte även med oss pizza på tillbaka vägen. Och vet ni vad? Jag körde från pizza stället, på en av de stora vägarna. Det var galet coolt och askul! Det gick bra och A sa att det kändes jätte säkert när jag körde. Tur att dom bara kör automat växlade bilar här för man måste stanna i rödljus typ hela tiden. Ska köra till gymmet imorgon, det blir spännande.

Under kvällen hade vi bara suttit ute och ätit pizza och det har varit massa barn som gått trick or treat så dom har fått massa godis. Det har varit väldigt kul att fira Halloween här för dom går verkligen all in. Ett av grannhusen hade två enorma spöken som flög runt och en stor kyrkogård på gården och dessutom massa lampor, läskig musik och en rökmaskin! Coolt!

Imorgon är det dags för jobb igen! Hoppas det är bra väder så vi kan gå ut på promenad under dagen :)
Hoppas allt är bra hemma!

RSS 2.0